Afşin Haber
Merkezi yazarları (Sıddık DEMİR'in kaynak kitabı ve) Eshab-ı Kehf'i TRT'ye Anlattı
Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı
Araştırmacı Yazar Mustafa KÖŞ, Şairlerimiz Osman Konak ve Erol Boyunduruk dün
Afşin İlçesine Gelen TRT Kanalında Eshab-ı Kehf’i Külliyesini tanıttı.
Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı Araştırmacı
Yazar Mustafa KÖŞ Afşin’e gelen TRT televizyonuna Eshab-ı Kehf Külliyesini
tanıttı. Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar, Bölüm Başkanı Araştırmacı
Yazar Mustafa KÖŞ TRT Haber televizyonuna verdiği demeçte “Aladdin
KEYKUBAT Selçuklu Sultanı Olur olmaz Selçuklu Meclis Başkanı Sadettin KONEVİ
Hazretleri ile Kadı Sıracettin Hazretlerini huzura çağırır. Derki sizlerden
Anadolu’da bulunan bütün Eshab-ı Kehf Mağaralarının bulunduğu şehirleri
incelemenizi istiyorum. Kuran-ı Kerime uyan mağaranın yerini bulup rapor edin
diye emir verir.
Kadı Sıracettin Hazretleri İzmir Efes'te ve Tarsus'ta bulunan Mağarayı İnceler...
Kadı Sıracettin Hazretleri İzmir Efes'te ve Tarsus'ta bulunan
Mağarayı İnceler, Selçuklu Meclis Başkanı Saddettin KONEVİ Hazretleri de Efsus
ve Diyarbakır Lice'de bulunan mağaraları incelerler.İnceleme tam bir ay sürer
bir ay sonra Selçuklu Sultanı Alaaddin KEYKUBAT huzura Kadı Sıracettin ve
Selçuklu Meclis Başkanı Saddettin Konevi Hazretlerini çağırır raporu ister Kadı
Sıracettin efendi derki Sultanım ben İzmir Efes ve Tarsus'ta bulunan mağarayı
inceledim Kuran-ı Kerimin bahsettiği mağarayı bulamadın der. Selçuklu Meclis
Başkanı Sadettin Konevi Hazretleri derki Sultanım ben Efsus ve Lice'de bulunan
mağaraları inceledim Kuran-ı Kerimin tarif ettiği Eshab-ı Kehf Mağarası
Elbistan Sancağının batısında Rumun namı diyar Meşhur Efsus şehrinde olduğunu
bu mağaranın Kuran-ı Kerimin tarif ettiği mağara olduğunu söyler. Selçuklu
Sultanı Alaaddin KEYKUBAT Efsus-Afşin şehrine gelir bizzat kendiside inceler
Kuran-ı Kerimin tarif ettiği mağaranın burası olduğunu tespit eder ve huzuruna Maraş
Emiri Emir Nasirüddin Hasan'a buraya her mevsime uyacak bir külliye yapılmasını
buyurur.” Dedi.
Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı Mustafa
KÖŞ TRT Kanalına yaptığı tanıtım da Anadolu Selçuklu Sultanı Alaaddin
Keykubat’ın Eshab-ı Kehf’e Vakıfların tahsis edilmesi için ferman gönderdiğini
söyledi. Araştırmacı yazar Mustafa KÖŞ sözlerine şöyle devam etti. Devlet
Arşivleri Genel Müdürlüğündeki belgelerle Maraş Vakıfları Dulkadirli ve Osmanlı
Dönemi adlı kitabı yazan değerli hocalarım Yaşar BAŞ ve Rahmi TEKİN Afşin
–Efsus şehrimizde bulunan Eshab-ı Kehf Külliyemize ait dört adet ferman ve
belgelerle Eshab-ı Kehf’in Afşin’de olduğu bir kez daha arşiv belgeleri
belgelenmiştir dedi.Ayrıca Yine Osmanlı Padişahlarının Afşin Eshab-ı Kehf Külliyesine
göndermiş oldukları Fermanların asılarının Afşin Pınar önü Cami Emekli
imamlarından Seyyid soyundan gelen Hasan POLAT hocamız tarafından özenle ve
itina saklanmaktadır.
Değerli Hocam
Sıddık Demir’in Yedi uyurlar –Seven Sleepers Şehzadenin Rüyası adlı kitabında
belirttiği…
Köş, Anadolu Selçuklu Sultanı Alaaddin Keykubat ve
Dulkadir-Zülkadir Beyi Alaüddevle Bozkurt Bey’in Eshab-ı Kehfe vakıflar tahsis
ettiği ni gösteren Ferman Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Osmanlı Arşivleri
Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğünde saklanmaktadır… Değerli Hocam Sıddık
Demir’in Yedi uyurlar –Seven Sleepers Şehzadenin Rüyası adlı kitabındada
belirtiği gibi Eshab-ı Kehf’in Afşin’de olduğunu gösteren Selçuklu devlet
Meclisinde Sultan Alaaddin Keykubat hemen yanı başında bulunan Maraş Emiri
Nasirüddin Hasan’a Şeyhülislam Sadrettin Konevi’yle beraber huzura gelmesini
emreder. Konevi’ye ; Efsus-Afşin ekibinin başkanı olması sebebiyle yörenin
şartlarına uygun Cami , Ribat,Kervansaray ve medrese , Kümbet gibi asırlara
seslenen eserlerin inşası için acilen ne gerekiyorsa yapılsın emrini verir.
Gerekli çalışmalar yapılır. Yeteri kadar Devlet ödeneği ve teknik eleman ile
bir grup ulema sınıfı, takip eden günlerde Maraş’a intikal ederek Efsus’a
geçerler. Sultan Alaaddinin hemen yanı başındaki Tarsus’u bırakıp oldukça uzak
olan Efsus ‘da ki mağarayı ihya etmesi için bunca zahmete girmesi ilmin kendine
rehber almasına bir işarettir. Emir Nasirüddin Hasan’a zaviyenin yapılmasından
daha çok yaşatılması için gereken Afşin-Efsus şehrinde bulunan “Atlas Yazısı”
olarak bilinen vergilerin ve köy arazilerinin gelirlerinin ihtiyaç ve hizmet
edenlere bundan böyle mütemadiyen verilmesi emrini verir. Ve dahi “ Pazar
Vergisi “ olarak bilinen vergilerden müteşekkil gelirlerle hizmet verecek
olanların hayatını idame için vakfiyeler oluşturulur. Elbistan Kasabasına bağlı
bazı köyler ile Efsus-Afşin’deki Devlet arazileri ve yakın civar köylerdeki
vergilerin toplanarak kurulacak olan vakıf la Ashab-ı Kehf
külliyesine sonsuza kadar ihya olsun talimatıyla Emirliğe dönen Nasirüttun
Hasan, kısa sürede gereğini yapar ve oluşturulan sistemin kalıcı olması için
elinden geleni yapmıştır. Araştırmacı yazar Mustafa KÖŞ sözlerini şöyle
bitirdi. Afşin (Efsus) Eshab-ı Kehf şehrinin Afşin olduğu bir kez daha
belgelenmiştir dedi.
(>>>Haber ve Fotoğraflar:Halil Demir/Afşin Haber
Merkezi, 14-8-2014)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder